Żółty Przewodnik Gault & Millau powraca!

Żółty Przewodnik Gault & Millau powraca!

Po kilkuletniej przerwie powraca polska wersja Żółtego Przewodnika Gault & Millau. Inspektorzy Gault & Millau ponownie ocenią i wyróżnią lokale gastronomiczne w naszym kraju. Na liście ponad 200 lokali!

Żółty Przewodnik, który działa w ponad 20 krajach. Za powstaniem marki Gault & Millau stoją dwaj francuscy dziennikarze kulinarni - Henri Gault i Christian Millau. Zafascynowani francuską rewolucją kulinarną, w 1969 roku postanowili stworzyć publikację, która doceni nowoczesne podejście do gotowania i odwagę przełamywania schematów przez szefów kuchni. Ich przewodnik szybko stał się sławny dzięki entuzjastycznemu promowaniu nowej fali kuchni francuskiej oraz poszukiwaniu talentów gastronomicznych.

Polska historia Gault & Millau rozpoczęła się w 2014 roku, gdy opublikowano pierwszą rodzimą edycję Żółtego Przewodnika. Ukazywała się ona przez sześć lat, lecz została zawieszona w 2020 roku, w czasie pandemii Covid-19, gdy krajowa scena gastronomiczna uległa zamrożeniu z powodu obostrzeń sanitarnych.

Reaktywacja przewodnika Gault & Millau następuje w momencie, gdy polska gastronomia jest w okresie dynamicznego rozwoju. Licencję na wydawanie uzyskała Agencja Smarten, a funkcję dyrektora generalnego Gault & Millau Polska objął Jacek Krawczyk.

- Po pięciu latach nieobecności przewodnik wraca do Polski i to jest fantastyczna wiadomość dla rodzimej gastronomii. Jeden z dwóch najważniejszych przewodników na świecie pomoże zweryfikować poziom krajowych restauracji i szefów kuchni. To ważne dla każdego właściciela lokalu i szefa, bo oceny naszych inspektorów ułatwią im postawienie diagnozy, w jakim miejscu znajduje się ich biznes gastronomiczny, i co mogą zrobić, aby podwyższyć poziom swoich usług. To także doskonała informacja dla polskiej turystyki kulinarnej, bo polska wersja Gault & Millau z pewnością przyciągnie do krajowych restauracji jeszcze więcej gości z zagranicy, a co za tym idzie - przyniesie korzyści nie tylko restauratorom - podkreśla Jacek Krawczyk, dyrektor generalny Gault & Millau Polska.

Jak zapowiadają przedstawiciele marki, krajowi inspektorzy Gault & Millau odwiedzą i ocenią ponad 200 restauracji w całej Polsce. W planie odwiedzenie także mniejszych miast, w których prężnie rozwija się scena kulinarna lub w miejscach, gdzie można natknąć się na gastronomiczne perełki.

- W odróżnieniu od innych przewodników, Gault & Millau postara się zaglądać do mniejszych miejscowości, by szukać tam perełek restauracyjnych. Nie ograniczymy się tylko do finediningowych lokali. Chcemy też zwrócić uwagę na restauracje hotelowe oraz postawić na integrację całej branży gastronomicznej, czego dowodem będą nowe kategorie wyróżnień przyznawanych podczas corocznej gali inaugurującej przewodnik. Jedno jest pewne - zrobi się żółto na polskiej scenie kulinarnej! Każdy, kto kreuje ofertę restauracji, ma szansę na wyróżnienie. Do notesu inspektora Gault & Millau mogą trafić nie tylko nazwiska szefów kuchni, ale też cukierników, sommelierów czy managerów - zaznacza Jacek Krawczyk.

W planach liczne zmiany m.in. w kwestii podejścia do oceny lokalu.

- Szykuje się dużo zmian w funkcjonowaniu Gault & Millau Polska. Będziemy bardziej otwarci na dzielenie się swoją wiedzą z restauracjami, ale jednocześnie stawiamy na wysokie wymagania. Nie będzie już tak łatwo zaistnieć w przewodniku jak kiedyś. Szefowie kuchni i restauratorzy będą musieli wznieść się na wyżyny swoich umiejętności i dopracować ofertę w każdym szczególe. Inspektorzy ocenią nie tylko potrawy, ale też serwis, atmosferę, kartę win, czystość, dodatkowe doznania czy spójność całego konceptu. Nastawiamy się na jakość, a nie na ilość, dlatego liczba debiutujących lokali będzie mniejsza niż w latach ubiegłych - zapowiada Jacek Krawczyk.

Inspektorzy wyruszą w teren już 15 maja. Premiera polskiej edycji Żółtego Przewodnika Gault & Millau odbędzie się w styczniu 2026 roku.