Wakacyjne wydatki Polaków - nowe dane
Na wakacyjny wyjazd Polacy są gotowi wydać w tym roku średnio 4 354 zł, a na skompletowanie wakacyjnej walizki - średnio 607 zł. Wśród polskich podróżników przeważają ci pakujący się na spokojnie (80 proc.) i planujący wyjazd z wyprzedzeniem (61 proc.).
Amazon.pl we współpracy z Instytutem Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS przeprowadził badanie, w którym sprawdził, jak Polacy przygotowują się do wakacji oraz jaki budżet planują przeznaczyć na skompletowanie walizki na podróż.
Z badania wynika, że większość najchętniej planuje wakacje z wyprzedzeniem, pakuje się na spokojnie i tworzy listy zadań przed wyjazdem. Średnio na wakacyjny wyjazd Polacy są gotowi wydać w tym roku 4 354 zł, a na skompletowanie wakacyjnej walizki 607 zł.
Jak pokazuje badanie, chętnie kompletujemy walizkę w sklepach online zachęcani szczególnie obniżką ceny konkretnego towaru (64 proc.) i darmową dostawą bez względu na wartość zakupów (56 proc.).
Jak wynika z badania, 3/4 Polaków planuje tego lata wyjazd wakacyjny. Aż 73 proc. z nich spędzi wakacje z partnerem lub partnerką, 41 proc. z dziećmi, 24 proc. z przyjaciółmi lub znajomymi, a tylko 6 proc. zdecyduje się na podróżowanie solo.
Okazuje się również, że pakownie walizki wyjazdowej w ostatniej chwili nie jest domeną polskich urlopowiczów: większość z nich zdecydowanie planuje wyjazd i pakowanie z wyprzedzeniem (61 proc.), przygotowuje listę zadań (48 proc.), pakuje się na spokojnie (80 proc.) i raczej nadmiarowo niż minimalistycznie (52 proc.), choć wyniki wskazują, że to starsze generacje są bardziej uporządkowane w tej kwestii. Młodsze pokolenie (Gen Z) jest w tym przypadku bardziej spontaniczne, pakuje się na ostatnią chwilę i częściej zapomina coś zabrać.
Najpopularniejszy model polskich wakacji - wypoczynek na plaży - wskazywany jest jako miejsce ostatnich wakacji aż przez 37 proc. respondentów. Wśród wakacji marzeń Polaków prym wiedzie wyjazd na rajską wyspę (40 proc.), chociaż tylko 8 proc. spędza tak urlop. Polacy marzą też o wakacjach pełnych pereł architektury oraz egzotyki - 33 proc. z nas chciałoby podczas wakacji zwiedzać miasta i zabytki, a 23 proc. poznawać nowe, egzotyczne miejsca i kultury.
Oprócz bezpośrednich kosztów podróży (średnio planujemy wydać w tym roku na wyjazd 4 354 zł), zdecydowana większość Polaków wydaje dodatkowo średnio 607 zł na skompletowanie bagażu przed podróżą. Osoby w wieku 25-29 wydają najmniej, zarówno na wakacyjny wyjazd, jak i na zakupy związane z bagażem. Z kolei najwięcej na dokupienie potrzebnych produktów przeznaczają przedstawiciele Gen Z, czyli ludzie w wieku 18-24 lat, nadal często korzystający ze wsparcia finansowego rodziców.
Choć zakupy stacjonarne wciąż są popularne - robi je przed wakacjami 86 proc. osób, to ponad połowa Polaków (57 proc.) wybiera sklepy internetowe z szeroką ofertą produktów, Polacy lubią zakupy przez internet, ponieważ są wygodne -uważa tak 65 proc. badanych. Wśród najważniejszych zalet kupowania w sieci polscy konsumenci cenią sobie promocyjne ceny (64 proc.) oraz darmową dostawę bez względu na wartość zamówienia (56 proc.).
Polacy, wyjeżdżając na wakacje, przede wszystkim kupują kosmetyki do opalania i ochrony przed słońcem (61 proc.), leki i opatrunki (54 proc.), ubrania i obuwie oraz stroje plażowe (96 proc.). Respondenci spędzający lato we własnym miejscu zamieszkania decydują się z kolei na letnią odzież (48 proc.), sprzęt i akcesoria do grilla (36 proc.), leżaki i kosmetyki do opalania (34 proc.) oraz gry, filmy i książki (26 proc.).
O badaniu
"Raport Amazon.pl. Wakacje 2024 - plany wyjazdowe i zakupowe Polaków" został zrealizowany we współpracy z Instytutem Badań Rynkowych i Społecznych IBRIS, w dniach 17-24 maja 2024 roku, na reprezentatywnej próbie Polaków N=1016 (mieszkańcy Polski w wieku 18-65 lat), metodą CAWI.
Źródło: PAP MediaRoom