Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP
Interwencja Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców sprawiła, że przedsiębiorca z branży gastronomicznej uniknie obowiązku zwrotu 180 tys. zł, które uzyskał w ramach rządowego programu ?Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Mikro, Małych i Średnich Firm? (Program 2.0). PFR ponownie przeanalizował sprawę i uznał, że omyłkowe skorzystanie przez przedsiębiorcę z niewłaściwego formularza nie powinno prowadzić do tak surowych konsekwencji.
Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców zaangażował się w sprawę po tym, jak przedsiębiorca, spełniający kryteria mikroprzedsiębiorcy przez przypadek złożył wniosek na formularzu dla MŚP. W 2022 roku PFR wydał decyzję o konieczności zwrotu całości otrzymanej kwoty, choć spełniał warunki do umorzenia subwencji.
- Rzecznik MŚP od początku wskazywał na konieczność zastosowania zasady celowości przy rozliczaniu środków publicznych, podkreślając, że przedsiębiorca utrzymał miejsca pracy, a różnica w kwocie, którą miał otrzymać, została zwrócona PFR - komentuje przedstawiciel Biura Prasowego Rzecznika MŚP. - Nasze stanowisko było jasne - omyłkowe skorzystanie z niewłaściwego formularza nie powinno prowadzić do tak daleko idących konsekwencji, jak zwrot całej subwencji.
Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP, sprawiła, że PFR uchylił wcześniejszą decyzję i umorzył subwencję.
- Decyzja PFR pokazuje, że zasady wyrażone w Konstytucji Biznesu, takie jak racjonalność i celowość, są brane pod uwagę przy rozliczaniu środków publicznych. Cieszymy się, że ponowna analiza sprawy zakończyła się pozytywnie dla przedsiębiorcy - podkreśla rzecznik MŚP Agnieszka Majewska.