Restauracje typu fast food rosną w siłę

Restauracje typu fast food rosną w siłę

Ruch na całym rynku restauracji typu fast food był o 4,7 proc. większy w pierwszym kwartale 2024 roku niż w ubiegłym roku - wynika z badania Proxi.cloud i UCE Research. Na czym polega ich fenomen?

Pizzerie odnotowały wzrost rdr. o 3,1 proc., a lokale oferujące kanapki i dania z kurczaka - o 6,5 proc. Jednocześnie liczba gości wszystkich badanych placówek była o 4,2 proc. większa niż rok wcześniej.

- Uważam, że ww. wzrosty wynikają z większej stabilności cen. Wysoka inflacja doprowadziła do ograniczenia wydatków na produkty i usługi inne niż podstawowe. Jej spadek w ostatnich miesiącach przyczynił się do poprawy nastrojów konsumenckich i większej skłonności do korzystania z takich usług, jak stołowanie się poza domem. Do tego trzeba dodać, że w zeszłorocznym sezonie letnim branża zaliczyła aż dwucyfrowy spadek ruchu. Natomiast w te wakacje wydaje się, że będzie dużo lepiej pod tym względem - skomentował Nikodem Sarna, cytowany w komunikacie współautor badania.

Z kolei zdaniem Mateusza Nowaka, drugiego ze współautorów raportu, poza niższym wskaźnikiem inflacji, na zwiększenie ruchu mogło wpłynąć podniesienie płacy minimalnej. Dzięki temu konsumenci mają środki na częstsze wizyty w restauracjach typu fast food. Według eksperta, wyższy wzrost ruchu w tzw. kurczako-burgerowniach może wynikać z preferencji osobistych.

- Być może oferty lokali z kanapkami i daniami z kurczaka są korzystniejsze dla konsumentów niż pizzerii i szybciej ewoluują pod wpływem zmian w otoczeniu rynkowym. To może przekładać się na lepszą dynamikę wizyt. Jednak to tylko luźna hipoteza, której weryfikacja wykracza poza ramy naszego badania - wskazał Sarna.

Z badania wynika też, że w pierwszym kwartale 2024 roku liczba klientów badanych restauracji zwiększyła się rdr. o 4,2 proc. Pizzerie w takim ujęciu wykazały wzrost o 2 proc., a lokale oferujące kanapki i dania z kurczaka - o 5,8 proc. rdr.

Analiza powstała na podstawie obserwacji ruchu wokół prawie 1,9 tys. największych restauracji typu fast food, oferujących kanapki i dania z kurczaka, a także pizzerii. Łącznie poddano analizie ruch pochodzący z monitoringu zachowań blisko 1,4 mln konsumentów.

Źródło: PAP