Raport: Polacy jedzą oczami. Zaskakujące wyniki najnowszych badań

Raport: Polacy jedzą oczami. Zaskakujące wyniki najnowszych badań

Jedzenie powinno sprawiać przyjemność, poprawiać nastrój, a także zaspokajać potrzeby psychospołeczne. Wyniki badań pokazują, że blisko co czwarty z nas poszukuje przyjemności z wyglądu jedzenia. Między innymi takie odpowiedzi wskazali Polacy w badaniu konsumenckim "Komunikacja wizualna w branży spożywczej i HoReCa a decyzje zakupowe Polaków" zrealizowanym we wrześniu przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie agencji kreatywnej Od kuchni. Sprawdź, jak pobrać darmowy raport!

Wygląd ma znaczenie

Z raportu wynika, że poza kwestiami cenowymi, najwyżej uplasował się wygląd jedzenia i opakowanie produktu spożywczego. To właśnie te czynniki są decydujące i znalazły się w czołówce, podczas wyboru konsumenta. W przypadku kryteriów wyboru dań w restauracji - czy to w opcji jedzenia na miejscu, czy z dowozem - wygląd dania, również na zdjęciach, jest istotny dla większości respondentów. Ponad 3/4 badanych deklaruje, że zwraca uwagę na wygląd opakowań jedzenia, a wielu atrakcyjne wizualnie opakowanie zachęca do zakupu.

- Prawie połowa respondentów (49%) wskazała, że od czasu do czasu kupują produkty spożywcze tylko dlatego, że spodobały im się wizualnie, zaś aż 17% robi to często! Nie mamy więc złudzeń, że estetyka i dbałość o wygląd produktów marek spożywczych jest dziś kluczowa dla producentów i sprzedawców. Z naszej perspektywy powszechne zrozumienie idei food designu, który koncentruje się na estetyce i spójności w projektowaniu jedzenia, jest więc niezwykle istotne. Sami na co dzień zajmujemy się m.in. projektowaniem opakowań, fotografią kulinarną i komunikacją marek związanych z jedzeniem, więc cieszą nas wyniki badania oraz udowadniają, że tworzenie spójnej komunikacji ma sens i odzwierciedlenie w wynikach sprzedażowych- komentuje Magda Malutko, CEO agencji Od kuchni i pomysłodawczyni projektu Food and Design.

Kluczowe cechy produktu

Z raportu wynika, że w przypadku znacznej większości produktów spożywczych atrakcyjny wygląd opakowania zwiększa intencję zakupową, a dla blisko połowy respondentów apetyczne zdjęcie sprawia, że opakowanie jest atrakcyjne. Podobny odsetek deklaruje, że wygląd jest również oznaką produktu premium.

Rola jedzenia w życiu Polaków

W konsumpcji szukamy dziś czegoś więcej niż tylko zaspokojenia głodu. Wielu upatruje w jedzeniu zaspokojenia potrzeb psychospołecznych oraz przyjemności.

-Z badania wynikło, że to kobiety częściej poszukują pocieszenia w jedzeniu niż mężczyźni (22,1% do 15,6%) i to je bardziej zachęca do zakupu atrakcyjne wizualne opakowanie. Warto przyjrzeć się również najmłodszej grupie respondentów, czyli osobom między 18 a 24 rokiem życia. Częściej niż jedna na pięć osób jedzeniem zabija nudę! Nie dziwi także fakt, że nowych doświadczeń kulinarnych chętniej poszukują osoby z wyższym wykształceniem oraz o najwyższych dochodach. Ta grupa społeczna, szczególnie w dobie galopującej inflacji i trudnej sytuacji gospodarczej, może sobie z większą swobodą pozwolić na tego typu wydatki - dodaje Kaja Pomiankiewicz, członkini zespołu Food and Design.

Niesłabnąca sława, czyli o produktach bio, eko i vegan

Trendy w żywieniu nieustannie się zmieniają, coś co na początku było ekstrawagancją, teraz okazuje się normą, mowa o produktach wege lub bio i eko. Wraz z rozwojem rynku spożywczego i oferty gastronomicznej, a także równolegle z rosnącą świadomością konsumencką zmienia się podejście Polaków do sposobu odżywiania. Co na temat diety powiedzieli respondenci?

-Analizując wyniki raportu, niezwykle cieszy nas fakt, że częściej niż co trzeci badany stara się być na bieżąco z trendami w żywieniu. Zgodnie z naszymi przewidywaniami, częściej są to kobiety niż mężczyźni. Aż 55% konsumentów zwraca też uwagę na oznaczenia bio/eko/vegan. Tutaj też prym wiodą kobiety, które na ogół wydają się bardziej wrażliwe na stronę wizualną jedzenia, doceniając estetycznie podane dania czy atrakcyjne opakowania - wskazuje Dominika Kaczyńska, członkini zespołu Food and Design.

Owady w gastronomii? Jeszcze nie teraz

Jednym z trendów, który obecnie rozwija się na rynku spożywczym jest białko owadzie. Larwy i robaki, jako alternatywne źródła białka w diecie, nie cieszą się powszechną akceptacją, choć nieco bardziej skłonni do korzystania z tej formy żywności są mężczyźni. Blisko 2/3 badanych definitywnie odrzuca taką możliwość. Co ciekawe, młode osoby, w przedziale 18?24 l. (37,4%) oraz 25-34 l. (37,5%), są zdecydowanie najbardziej otwarte na takie rozwiązanie w przyszłości.

O badaniu

Badanie "Komunikacja wizualna a decyzje zakupowe Polaków" zostało zrealizowane na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 18-65 l. metodą CAWI (samodzielnie wypełniane ankiety online) na panelu badawczym ePanel.pl, należącym do ARC Rynek i Opinia. Liczebność próby wyniosła 1000 osób.