
Raport Dotykačka: Polski Rynek Gastronomiczny w pierwszym kwartale 2023 roku (skrót)
Analitycy Dotykačka - dostawcy niezawodnego systemu POS nowej generacji - ponownie przeanalizowali dane statystyczne firm z sektora HoReCa, aby sprawdzić, jak firmy działające w branży gastronomicznej funkcjonują w sytuacji wysokiej inflacji oraz pogarszających się wskaźników ekonomicznych.
Pierwszy kwartał 2023 roku był dla przeciętnej polskiej firmy gastronomicznej okresem ciągle jeszcze wzrostów, choć nie we wszystkich kategoriach, na których jej właścicielowi najbardziej by zależało. Przychody wyższe o 23% w stosunku do pierwszego kwartału 2022 roku to tylko 6-7% powyżej ogólnego wskaźnika inflacji i zaledwie 2-3% powyżej wskaźnika wzrostu cen towarów. Ten ostatni odbił się wyraźnie na średniej wartości rachunku, która przed rokiem wynosiła 45,80 zł, a obecnie wzrosła do ponad 52 zł. Lekkim pocieszeniem jest ciągle jeszcze rosnąca liczba klientów odwiedzających lokale gastronomiczne, choć i te 9% wzrostu może szybko stopnieć. Już w połowie 2022 roku - w samym środku sezonu - gości restauracji, pubów, a nawet kawiarni i cukierni zaczęło ubywać.
Pod względem formalnym, przeciętna polska firma gastronomiczna - z przychodami o 23% wyższymi niż przed rokiem - zaliczyła udany pierwszy kwartał. Niestety, tylko formalnie. Przy średniej kwartalnej inflacji na poziomie 17,27% oraz wzrostach cen produktów na poziomie 20%, realny wzrost przychodów stopniał do zaledwie 2-3%.
Rosnące ceny produktów i usług oraz coraz wyższe koszty prowadzenia działalności muszą się odbić na rachunkach wystawianych klientom. Tak też było w pierwszym kwartale 2023 roku, gdzie średnia wartość rachunku wynosiła 52,03 zł i była o 6,23 zł wyższa niż przed rokiem, ale już o 13,76 zł wyższa niż przed dwoma laty. Mówimy więc o skumulowanym wzroście średniej wartości rachunku o blisko 36% na przestrzeni zaledwie dwóch lat.
Zeszły rok zamknęliśmy ze wzrostami cen jedzenia na poziomie 19-20%, napojów bezalkoholowych na poziomie 17-18% oraz napojów alkoholowych na poziomie 16-17%. Pierwszy kwartał 2023 roku, w porównaniu z pierwszym kwartałem 2022 roku, przyniósł wzrosty tych wskaźników o kolejne 5%. Jednocześnie - patrząc na krzywą wzrostów cen w dłuższej perspektywie czasowej - widać, że przestaje się ona wznosić w takim tempie jak choćby przed rokiem.
Raport Dotykačka bazuje na danych rynkowych z całej Polski, z okresu od pierwszego kwartału 2019 roku do końca pierwszego kwartału 2023 roku.
Tekst powstał przy współpracy z Ornago Sp. z o.o.